Walking Words

Sabda Rasulullah s.a.w: " Sesungguhnya Allah S.W.T. tidak memandang pada rupa paras dan hartamu, melainkan yang dipandang-Nya ialah hati dan amal perbuatanmu." (Hadis riwayat Muslim dan Ibnu Majah).

home | tuto | producer | yt

11 May 2015

"Sampai bilakah , harus aku begini ?"

saya tak pernah paksa untuk siapa-siapa baca , apa yang saya tulis .
tapi kali ni , macam nak paksa jugak , sebab , macam penting . tapi , kalau taknak , silakan scroll ke bawah . baca dengan hati .

bukanlah saya seorang yang layak dalam memberikan kata nasihat , kerana siapalah saya yang penuh dosa dalam bayangan .

namun , sedikit pesanan dari diri yang penuh kekerdilan ini , dalam menyahut seruan dari mukjizat untuk keluar daripada golongan yang rugi ,agar 'berpesan-pesan kepada kebenaran' . al-asr ayat akhir .

inilah sedikit teguran , dan sampaikanlah kepada kawan-kawan yang mungkin menjadi pengajaran buat mereka atau mungkin menjadi 'seru hidayah' kepada mereka:

"kita hidup ini . tak lama , dan makin lama , kulit tangan kita sendiri pun bila kita buat nombor lima dan tengok dari 'opposite' tapak tangan pun , dah makin makin berkedut , tak tegang macam dulu lagi . tak percaya ? cuba cubit kulit tu , pastu tarik tengok macam mana .


tanya balik diri kita sendiri , 

'umur aku dah berapa dah ni ? betul ke umur aku dah sampai sini ? tak silap baru habis sekolah haritu . tup tup , dah masuk U dah . tapi perangai aku masih sama , tak pernah nak berubah . solat , selambek je tinggal-tinggal . puasa sunat , jangan haraplah nak buat . apalah nak jadi dengan aku ni . patutlah , hidup tak pernah terurus . konon-konon je nampak happy , upload gambar kat instagram semua , tapi hati aku macam ni jelah . happy time tu je . aku tak pernah dapat pun 'happy' yang betul-betul happy . fake je memanjang , senyum pun , tu lah . Allah je tahu , apa yang aku rasa dalam diri aku ni . aurat , entahlah , takkanlah nak tunggu orang lain tolong tutupkan nanti masa aku mati ? bila fikir-fikir balik , aku tak tahu sampai bila hidup aku nak jadi macam ni .'

betapa banyak matlamat yang kita dah 'plan' , satu pun tak pernah jadi . kalau jadi pun , tak lama . lepas tu , hancur . tapi kadang-kadang tu jadi pulak , ramai 'like' , ramai je yang sokong , ramai je support kita , walau apa yang kita buat ni Islam tak bagi . orang sokong je , yelah sebab kena dengan nafsu kan . kita pun , makin lama makin hanyut , lepas tu , ramai pulak yang sangkut sana-sini , dah 'hot' lah katakan , masa tu mana fikir apa-apa dah , tau nak ikut sedap hati , sedap nafsu je . sampai kita lupa Allah tu , tahu apa yang kita buat luar dalam . soroklah macam mana pun , Dia tahu jugak . tapi , kita peduli apa an ? neraka tu pun kita tak yakin , yelah tak pernah kena lagi kan , apa ada hal . sebab manusia ni memang macam tu , selagi dia tak kena , dia bolehlah berlagak sana-sani pom-pom jaja cerita hebat plus gebang dia tu . sekali dah kena , masa tulah nak cari Tuhan , eh , ada Tuhan rupanya . ada Allah kan . 


tu pun nasib baik , ingat . kalau tak jugak , tak tahulah nak cakap apa . dah patah riuk eksiden sana-sini , dan terbarai muka 'hot' cantik semua dah hilang , dah rosak semua baju 'vogue' 'hipster' semua tu , baru nak sedar ke .

apa je yang ada dekat dunia ni ? tahulah , kita ada macam-macam , ada iphone , ada galaxy , ada kereta sendiri , tu pun pinjam an . dah bangga bawak spouse , bawak couple sana-sini . ada apa yang kita nak kejarkan sangat ni ? 

lupa ke yang kita ni akan tinggalkan semua benda dalam dunia ni ? segala harta , popular kita tu semua akan hilang , kita tau yang akan tinggalkan semua tu . 

kita ni , lalai sangat , tau.. seronok... hidup 'happening' an , semua benda dah ada . kalau mak bapak kaya pulak , semua diorang support , tinggal nak minta je . kadang-kadang an , kita lupa , kita ni akan mati . berapa ramai je , yang hajat nak hidup sampai tua , last-last dia mati ? berapa ramai dah kawan-kawan kita , yang masih belum sempat kerja , dah mati ? nak bukti apa lagi ? nak tunggu malaikat tarik laju-laju nyawa kita , baru kita nak sedar ke ? buatnya tak sempat nak taubat , macam mana ?


sudah-sudahlah tu . وَالْعَصْرِ . baca lah surah ni sampai menangis . pastu carilah mana-mana tempat , duduk sorang-sorang . fikir apa yang patut , dah besar kan , dah boleh fikir sendiri dah , hidup kita , kita yang kena uruskan , bukan orang lain lagi dah . buat mana yang patut kita buat dulu , bukan tak boleh langsung nak happy-2 , tapi behave lah , sikit-sikit dah ,sebab apa ? ingat balik , kita ni hidup tak lama . 

selamat berfikir kawan .

Yours faithfully,

yang baik itu dari Allah jua .

No comments:

Post a Comment

Copyright© Ilustrasi Nashrul