Walking Words

Sabda Rasulullah s.a.w: " Sesungguhnya Allah S.W.T. tidak memandang pada rupa paras dan hartamu, melainkan yang dipandang-Nya ialah hati dan amal perbuatanmu." (Hadis riwayat Muslim dan Ibnu Majah).

home | tuto | producer | yt

07 April 2015

Potong lidahnya , ke'tidakamal'an .

masa kecik-kecik dulu , tak ingat , mungkin masa darjah 1 atau darjah 2 kot , baya-baya anak murid aku 2 tahun sebelum aku mengajar diorang masa tahun 2013 .

masa tu , kira macam aktif jugaklah dengar benda-benda tentang agama , dan paling aku ingat sekali sebab selalu diulang-ulang masa di sekolah adalah : 
"eh , jangan menipu , nanti kena potong lidah dekat akhirat nanti ."

yelah kecik-kecik kan , percaya je lah , lagi-lagi bila kadang-kadang ada ceramah pasal isra' mikraj , yang Nabi naik ke langit tu , ada ustaz cakap :
"Nabi ada tengok golongan manusia yang digunting lidahnya berkali-kali dalam neraka , sebab apa ? sebab dia banyak menipu dalam bercakap-cakap ."

fuh , masa aku dengar benda tu , i was like "pergh" . berkali-kali kot sebab menipu . dan masa tu , masa tulah kan , rasa macam kurang sikitlah nak menipu . 

tapi sekarang lepas aku dah belajar punya belajar , dan akhirnya aku dapati , apa yang selama ni aku pegang , salah . sebab dalam hadis yang sahih riwayat Imam Ahmad hadis dia yang sebenarnya lain . hadis yang sahih tu maksudnya , hadis yang benar yang confirm-confirm daripada Nabi Muhammad S.A.W.

rupa-rupanya , hadis yang betul adalah :
"golongan manusia yang dipotong atau digunting lidahnya dengan gunting daripada api adalah , golongan manusia pendakwah / penceramah / penyebar agama yang berkata atas perkara yang mereka tak lakukan ."


jadi , konklusinya atau kesimpulannya , dalam mendalami ilmu , pastikan kita tahu , sumber mana yang kita ambil , dan kita kena tahu , apa yang sepatutnya kita tahu , dan barulah kita dapat keyakinan untuk kita beramal dengannya dan seterusnya kita sebarkan .

dan ingat wahai para pemikul amanah , amalkanlah apa yang kita belajar kalau kita tak mahu , digunting lidah kita denga gunting daripada api . na'uzubillahi min zalik . moga Allah menjauhkan kita daripadanya .
Yours faithfully,

yang baik itu dari Allah jua .

No comments:

Post a Comment

Copyright© Ilustrasi Nashrul