Walking Words

Sabda Rasulullah s.a.w: " Sesungguhnya Allah S.W.T. tidak memandang pada rupa paras dan hartamu, melainkan yang dipandang-Nya ialah hati dan amal perbuatanmu." (Hadis riwayat Muslim dan Ibnu Majah).

home | tuto | producer | yt

26 February 2015

Tapak tangan yang kosong

selesai perdebatan mereka tadi , ustaz ada beri komentar sedikit dan dia cakap :

"kamu kena ingat ya , ustaz buat debat ni , bukan saja-saja . ini markah 'carry mark' kamu , dan juga latihan buat kamu , supaya kamu latih diri ke satu peringkat yang lebih tinggi , iaitu berani dalam mengemukakan hujah kamu . kerana jika kamu belajar sesuatu ilmu , dan kamu yakin akan kebenarannya , kamu boleh berhujah atas hujah dan ilmu yang kamu ada . kamu sedang melangkah ke suatu 'step' yang mana kamu berjaya mengemukakan hujah atas kebenaran , walaupun ramai orang kata salah .


pengalaman saya dengan budak disleksia , apabila saya tanyakan padanya '2+2= berapa ?' lalu dia menjawab , 0 . lalu , saya mengambil beberapa batang mancis , lalu saya meletakkan 2 batang mancis pada tapak tangan kiri , dan 2 batang mancis pada tapak tangan kanan . lalu saya sekalikan dengan menutup kedua-dua tapak tangan saya , saya tanyakan soalan yang sama '2+2=berapa ?' lalu jawapannya masih 0 . adakah salah jawapan dia , 2+2=0 ? tak , dia tidak salah , kerana dia tidak nampak apa contoh yang saya bawakan , sebab saya sendiri menutup kedua tapak tangan saya .

kita kena lihat , setiap sudut daripada pandangan orang pada sudut yang berbeza , dan membandingkan dan temui satu jalan jawapan yang betul seterusnya kamu akan dapat menyatakan hujah yang kuat ."

*ilmu hadir dengan membaca , musykil terjawab dengan bertanya , rasa tidak puas hati , hilang selepas diluahkan , ketenangan hadir saat kita sudah mengkaji pada kebenaran .
Yours faithfully,

yang baik itu dari Allah jua .

No comments:

Post a Comment

Copyright© Ilustrasi Nashrul