Walking Words

Sabda Rasulullah s.a.w: " Sesungguhnya Allah S.W.T. tidak memandang pada rupa paras dan hartamu, melainkan yang dipandang-Nya ialah hati dan amal perbuatanmu." (Hadis riwayat Muslim dan Ibnu Majah).

home | tuto | producer | yt

30 April 2014

Hakikat Perkahwinan

"saya dah tak tahu nak buat macam mana lagi dah ustaz

marah saya dah buat , pukul saya dah buat , bagi apa yang dia nak saya dah bagi , pendek kata semua saya dah buat . tapi semua tu tak menjadi , 

masuk ni dah 7 kali dah cikgu dia hantar surat yang dia tak datang sekolah . "

anak jantan pakcik yang nombor berapa jadi macam tu ?

"bukan jantan ustaz , perempuan . "

ustaz itu dengan terkejut lantas menjawab dengan tenang :
"kahwinkan dia . 
bagi dia rasa tanggungjawab sikit . pakcik kahwinkan dia , lepas tu pakcik tak payah tolong dia apa-2 . cakap kat dia :

"la ni aku tak mau tolong hang apa-2 lagi dah . hang pandai-2lah hidup dengan suami hang . macam mana hidup . "

lepas tu pakcik duduk rumah macam biasa . pakcik pergi kerja .

seminggu lepas tu ,
isteri kepada pakcik yang bertanya ni 'call' ustaz dan dia cakap :
"ustaz ni gila . umur 15 tahun suruh anak saya kahwin . gatal sungguh naa !"

THIS MENTALITY SHOULD BE DESTROY .

hanya kerana 
kita disogok bahawa nikah itu
hanya penuh dengan 'sweet' semata .

tidak tidak tidak .
bukan itu
yang sebenarnya .

ada sekali masa aku dalam ktm
aku ada nampak
seorang ayah mendukung anaknya yang sedang tidur .



dan aku cakap :
"inilah sebenarnya perkahwinan ."

lalu kawan aku pun cakap :
"betullah tu apa yang kau cakap . 
ada sekali masa abang aku punya anak dia sakit . lepas tu dia 'call' mak aku . 
mak aku cakap macam-2 sampai dah tak tahu nak nasihat apa lagi . 

lepas tu ayah aku minta telefon dari mak aku dan dia cakap :
"inilah , inilah yang kau nak dulu kan ? inilah yang dulunya kau nak cepat-2 sangat kahwin kan ? inilah sebenarnya kahwin , kau kena hadaplah . "

ha ! kan dah cakap .
once bila kau dah cakap :
"aku terima nikahnya ."


maksudnya .
bermakna .
the meaning is .
kau dah bersedia untuk bawak dia pergi syurga .

dan ingat ea .
jalan ke syurga , 
bukan red carpet .

penuh duri .

penuh tanggungjawab .


"sekarang ni adalah senang untuk 
melakukan dosa dari menahan diri daripadanya . 
sebab tulah saya cakap jangan tangguhkan nikah ." 

-Mufti Ismail Menk-

Yours faithfully,

yang baik itu dari Allah jua .

No comments:

Post a Comment

Copyright© Ilustrasi Nashrul