Walking Words

Sabda Rasulullah s.a.w: " Sesungguhnya Allah S.W.T. tidak memandang pada rupa paras dan hartamu, melainkan yang dipandang-Nya ialah hati dan amal perbuatanmu." (Hadis riwayat Muslim dan Ibnu Majah).

home | tuto | producer | yt

29 April 2014

How Life Should Be Like

kalau masa dulu ,
aku selalu ingat 
"besar nanti kalau aku jadi cikgu , aku nak jadi cikgu sekolah rendah , 
senang sikit nak ajar" 

tapi aku silap .

tak semudah yang aku sangkakan .

"ingat senang ke nak ajar bebudak ni semua ?"

dalam tengah-2 ajar pun
dia boleh bantai main gasing .
dalam gambar ni pun ,
kononnya ceria tu nak belajar . haha .

tapi 'stylo' jugak diorang ni .
dulu aku kalau belajar iqra' takde sampai macam ni .
siap naik 'train' bagai an .

tapi takpelah .
asalkan belajar .

tapi,
bukan tu yang aku nak cakap .

hidup ni bukan sekadar
apa yang kita sangkakan .

hidup ni lebih kepada
ketabahan .
secara kasarnya ,
"hidup ni takde lain de , kau kena hadap apa yang datang dalam hidup kau ,
hadap je , amik apa yang patut , lepas tu , gerak , maju pergi depan ."

macam dalam lagu
kopratasa tu
"ku ingin kau mengerti , bahawa hidup ini , tak semudah yang kita janjikan ."

so , 'conclusion' dia .
hidup ini taklah se'sweet' yang kau idam-2kan tu ,
hidup ini sejauh mana kita mampu bertahan untuk harungi hidup ini bersama .

cheewaah .



Allah wahyukan Nabi untuk kita contohi ,
dan pasti ada penyelesaiaan untuk setiap setiap masalah Allah berikan kepada kita .

jom kita ikut cara kita nak hidup ikut cara Nabi ? JOM ! :

Sabda Nabi S.A.W :
" Apa yang dapat aku lakukan pada kehidupan dunia,
dan apa kehidupan dunia dapat lakukan kepadaku .

Sesungguhnya demiNya yang menggenggam nyawaku di tanganNya,
aku dan kehidupan dunia

seperti seorang pedagang pada hari yang panas,
dia berteduh di bawah satu pokok pada waktu tengahari,
kemudian dia beredar . "

(Riwayat Imam Ahmad )

"pedagang ni kerja dia mengembara , dari satu negeri ke negeri yang lain .
takkan datang negeri orang lain nak amik lebih-2 pulak kan ?
ambil apa yang patut jelah kan ? "

tempat asal bagi seorang manusia (roh) , syurga .
bukan di dunia .

jadi , cari cara nak pergi balik tempat KITA .

" life doesn't get easier , we just become stronger . "

*eh , aku 'strong' ke ? 

dan kau patut rasa risau , kalau hidup kau sekarang happy je sentiasa .
eh betul ke apa yang aku cakap ni ?
(Dari Depan : ammar , miqdam , aiman haziq , khairuddin , zaim , Hazim Chelsea)


Yours faithfully,

yang baik itu dari Allah jua .

No comments:

Post a Comment

Copyright© Ilustrasi Nashrul